Metoda Wima Hofa w pigułce

Fot. Szczepan Ścisłowicz

Metoda Wima Hofa daje nową nadzieję we wspomaganiu leczenia wielu chorób i schorzeń. Ludzie, którzy regularnie stosują tę metodę, przyznają, że mają wzmocnioną odporność, więcej energii i głębszy sen. Co ważne, do stosowania tej metody nie potrzebujesz specjalnego sprzętu i warunków – wystarczy chwila czasu w domowym zaciszu. Podczas kwietniowych Warsztatów Terapeutyczno-Rehabilitacyjnych dla Osób z Problemami Neurologicznymi omawialiśmy podstawy metody Wima Hofa i uczyliśmy się prawidłowego oddechu. Czym zatem jest ta metoda? Zapraszamy do poniższej lektury.

Trochę teorii na początek

Wim Hof to Holender, który zadziwia swoją odpornością. Jest w stanie wspiąć się na Kilimandżaro czy zdobyć Mount Everest, mając na sobie buty, szorty i… tyle.  Potrafi wytrzymać w ekstremalnie niskich temperaturach – spędził 2 godziny w wannie wypełnionej lodem, a jego temperatura ciała pozostała niezmienna. To robi wrażenie nawet na naukowcach! Zapewne Wim Hof zostałby uznany za ewenement, gdyby nie to, że według niego każdy może zdobyć zdolność do regulacji temperatury ciała. Wystarczy nauczyć się jego metody.  

Metoda Wima Hofa składa się z 3 elementów:

  • oddychanie
  • koncentracja
  • kontakt z zimnem

Metodę najlepiej stosować rano – dzięki temu będziesz mieć energię na resztę dnia. Wim Hof daje Ci te 3 narzędzia i to od Ciebie zależy, jak je wykorzystasz. Sam ustalasz szybkość i intensywność oddechów, decydujesz o tym, jaki kontakt z zimnem będzie dla Ciebie najlepszy. Najważniejsze jest to, aby słuchać swojego ciała i nie robić niczego na siłę.

Wyższy level oddychania

Wydaje się, że nie ma niczego prostszego niż oddychanie i każdy z nas robi to dobrze. A jednak. Wim Hof zachęca do stosowania świadomej techniki oddechowej, dzięki której możesz regulować swoje samopoczucie. Prawidłowe oddychanie jest bowiem pomostem między ciałem a umysłem. Dzięki głębokim oddechom poprawia się też przepływ krwi i każda komórka zostaje dotleniona.

Początkowo stosowanie metody Wima Hofa może sprawiać pewne trudności, ale już po kilku dniach widać wyraźne efekty. Ważne jest, aby do oddychania przyjąć wygodną pozycję – najlepiej leżącą. O tym, jak należy oddychać, mówi trener personalny Jakub Matyjaśkiewicz w poniższym filmiku.

Trening zaczyna się od 16 min 36 sek.

Zaprzyjaźnić się z zimnem

Hartowanie ciała nie jest niczym nowym. Dzięki kontrolowanym kontaktom z zimną wodą możesz poprawić swój system immunologiczny i wyeliminować częste zapalenia dróg oddechowych czy przeziębienia. W metodzie Wima Hofa ważne jest, aby stopniowo budować swoją tolerancję na niską temperaturę. Możesz stosować naprzemienne prysznice – zacznij od letniego prysznica i stopniowo obniżaj temperaturę wody. Dzięki świadomym technikom oddechowym z czasem będzie Ci coraz łatwiej przyjąć zimno. Pamiętaj, aby słuchać swojego ciała i nie przekraczać swojego limitu. Metoda Wima Hofa to nie zawody. Każdy korzysta z niej według swoich potrzeb.

Jakie są korzyści?

Lista korzyści ze stosowania tej metody jest długa. To przede wszystkim poprawa układu odpornościowego, a co za tym idzie – mniej przeziębień w okresie jesienno-zimowym. Z czasem odczuwanie zimna będzie przyjemniejsze, więc możesz funkcjonować w zimniejszym otoczeniu. Dzięki oddychaniu masz lepszą wydolność tlenową i więcej energii. Ponadto poprawia się koncentracja, mięśnie się szybciej regenerują i masz większą odporność na stres.

Wim daje ludziom szansę na odzyskanie kontroli nad umysłem i ciałem. I dla ludzi, którzy cierpią na różne choroby, ten rodzaj pomocy może być bezcenny.

Na koniec jeszcze kilka słów o bezpieczeństwie (można włączyć polskie napisy):